Het douchewc-design

Bij Geberit worden productconcepten ontwikkeld die lang meegaan

Christoph Behling voor Geberit AquaClean Mera

Iedereen heeft het tegenwoordig over design. Wat is eigenlijk het verschil tussen goed en echt perfect design? Goed is vaak alleen maar modieus en gaat dus niet al te lang mee. Voor Christoph Behling, designer van luxehorloges, boten op zonne-energie en Geberit-producten, is “goed” niet goed genoeg.

Een designproduct moet simpelweg perfect zijn. Het moet lang meegaan en mooi gevonden worden zolang het functioneert. Zo gezegd, zo gedaan. Bij het design van alle Geberit-producten, van douchewc’s en bedieningsplaten tot oplossingen uit de badkamerserie Geberit ONE, heeft Christoph Behling dit weten te realiseren. Hieronder vertelt hij over het leven van een designer.

Christoph Behling spreekt over

Interview met Christoph Behling

Meneer Behling, hoe zou u het werk van een designer omschrijven?

Mijn taak is om producten zodanig vorm te geven dat deze een leven lang overtuigen. Daarbij is het belangrijk om de juiste balans te vinden tussen nieuw en vertrouwd. Als ik daarin niet slaag, heb ik mijn werk niet goed gedaan. Hierbij zie ik mezelf niet als een designer die zonder compromissen zijn eigen visie realiseert, maar als deel van het volledige ontwikkelingsproces. Ik druk niet zozeer mijn stempel op de dingen, maar probeer er uit te halen wat al in het DNA zit. Daarom is een nauwe samenwerking met mijn klanten zo belangrijk voor mij.

Als hoofddesigner bij TAG Heuer ontwerpt u luxueze horloges. Tot de klanten waarmee u al jarenlang samenwerkt, behoort ook de sanitairfabrikant Geberit. Hoe passen deze twee bij elkaar?

Ik ontwerp Zwitserse horloges van topkwaliteit voor TAG Heuer en Zwitserse wc’s van topkwaliteit voor Geberit. De gemeenschappelijke noemer hierbij is perfectie. Perfectie is in Zwitserland een filosofie. Een product van minderwaardige kwaliteit produceren is vergelijkbaar met landverraad.

Hoe ervaart u de samenwerking met Geberit?

Geberit is een van de grootste sanitairfabrikanten ter wereld. Tegelijkertijd heeft het bedrijf altijd een uitermate bescheiden indruk op mij gemaakt. Perfectie, een lange levensduur, kwaliteit zonder compromissen en innovatie staan bij Geberit hoog in het vaandel. Hier wordt een beschikbaarheid van reserveonderdelen gedurende 10 à 20 jaar gegarandeerd. Dat is vandaag de dag vrij uniek. Het bedrijf is een partner met passie voor detail. Een passie die ik met hen deel. Voor Geberit ontwerpen betekent dat je geen kortstondige modetrends probeert te volgen. Veel producten zijn ecologisch verantwoord en echt fantastisch.

U zet zich ook uitdrukkelijk in voor duurzame producten. Als designer moeten echter permanent nieuwe producten worden ontworpen. Welke impact heeft dit engagement op uw ontwerpproces?

Voor mij als designer betekent dit dat ik het beste uit een product wil halen, om te kunnen voldoen aan de eisen aan kwaliteit en duurzaamheid. Design mag nooit modieus zijn. Design moet tijdloos zijn. Het grote probleem vandaag de dag is dat de meeste producten worden weggegooid omdat ze er reeds na korte tijd ouderwets uitzien. Het zou echter een misdaad zijn om toiletten te ontwerpen die al na vijf jaar weer uit de mode zijn, en dan moeten worden gesloopt omdat mensen ze niet meer mooi vinden.

Een van de producten die u voor Geberit heeft ontworpen, is de douchewc Geberit AquaClean Mera. Wat betekent dat product voor u?

Tien jaar geleden heb ik mijn woning in Londen gerenoveerd en wilde ik een douchewc laten inbouwen. Mijn vrouw was daar echter faliekant tegen, omdat ze het lelijk vond. Het probleem van douchewc’s in het verleden was dat ze weliswaar fantastisch werkten, maar er uitzagen als medische apparaten. Toen Geberit mij vijf jaar geleden vroeg om niet zomaar een douchewc te ontwerpen, maar “het beste toilet ter wereld”, was ik meteen enthousiast.

U bent dus overtuigd van de voordelen van de reiniging met water?

De reiniging met water is gewoon in alle opzichten beter. Reinigen met papier is gewoon een erg dom idee. Ik veeg mezelf na een tochtje met de mountainbike toch ook niet schoon met papier. Water is veel aangenamer, duurzamer en hygiënischer. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen die een paar weken lang een douchewc gebruikt, niet meer zonder wil. Omdat je je anders gewoon niet schoon voelt. Net zoals je ‘s ochtends niet de deur uitgaat zonder dat je een douche hebt genomen.

De douchewc is in Azië erg populair. Denkt u dat douchewc’s ook op de Europese markt zullen doorbreken?

Bijna alle tophotels in Londen die ik ken, hebben in de afgelopen drie jaar douchewc’s in de hotelkamers geïnstalleerd. In heel Europa zie je tegenwoordig hetzelfde gebeuren, vooral om toeristen uit Azië aan te trekken. Zij verwachten tenslotte de hygiëne waarmee ze thuis vertrouwd zijn. Japanse vliegmaatschappijen hebben inmiddels zelfs douchewc’s in hun vliegtuigen. Bij de meeste vijfsterrenhotels zal een douchewc in de komende vijf jaar tot de standaarduitrusting behoren. Voor mij is de vraag dus niet “of” 50 procent van alle gezinnen in Europa een douchewc zullen hebben, maar “wanneer”. Ik denk dat het minder dan 20 jaar zal duren tot dit percentage wordt bereikt.

Welke trends ziet u bij de vormgeving van badkamers?

De badkamer is de ruimte in de woning die de komende jaren het meest zal veranderen. Met name wat technische innovaties betreft, heeft de badkamer een aardige achterstand in te halen. Voor de keuken werden bijvoorbeeld voortdurend nieuwe producten ontwikkeld. De afwasmachine, de magnetron en de inductiekookplaat hebben het huishoudelijke werk en het dagelijks leven aanzienlijk eenvoudiger gemaakt. Ik vind het beangstigend dat voor de badkamer tot nog toe zo weinig nieuwe patenten zijn aangevraagd. Ik ben ervan overtuigd dat producten zoals de douchewc’s van Geberit AquaClean een ontwikkeling en nieuwe trends zullen stimuleren. Innovatieve functies zoals de douchefunctie, de warmeluchtföhn, de geurzuivering en de verwarmde wc-zitting maken de dagelijkse hygiëne simpelweg eenvoudiger. Douchewc’s zijn wc’s die het potentieel hebben om een ware culturele revolutie te ontketenen in de badkamer!

Over Christoph Behling

Christoph Behling

Christoph Behling, geboren in Genève en opgegroeid in Duitsland, studeerde aan de Kunstacademie in Stuttgart bij Richard Sapper industrieel design. Reeds in Stuttgart begon hij met de ontwikkeling van boten op zonne-energie en bouwde zo een reputatie als ontwerper van duurzame producten op. In 2004 richtte hij in Londen het Christoph Beling Design Studio en SolarLab Research & Design op. In hetzelfde jaar ging hij aan de slag als hoofddesigner bij de Zwitserse horlogespecialist TAG Heuer.

Sinds 2006 ontwerpt hij ook producten voor Geberit. Vandaag behoort Behling tot de meest toonaangevende industriële designers van Europa. Zijn werk werd meermaals met internationale onderscheidingen beloond.